Rok akademicki 2018/2019

8 czerwca 2019 r. w Centrum Edukacji Artystycznej odbyła się uroczystość Słuchaczy V jubileuszowej edycji UDJK.

Jako pierwsza przybyłych gości powitała Pani Koordynator UDJK prof. UJK dr hab. Anna Wileczek. Następnie głos zabrała Pani Prof. Monika Szpringer, prorektor UJK, która zwróciła się do młodych studentów słowami: „Kto może marzyć, ten może to też zrobić” - powiedział Walt Disney. Miejcie marzenia duże i małe, sięgajcie aż do gwiazd”. Następnie wystąpienie na temat: Uniwersytet Dziecięcy UJK w Kielcach w liczbach, słowach i obrazach, zaprezentowała asystentka UDJK Dominika Czarnota, podsumowując 5 lat istnienia UDJK w Kielcach.

Kolejnym punktem programu było sympozjum naukowe dzieci na temat „Zadziwiający świat nauki”, na którym zaprezentowali się nasi słuchacze. To było niezwykłe doświadczenie dla wszystkich zebranych! Obrazy konferencyjne prowadzili studenci: Dominika Czarnota oraz Jan Nawrocki. Po wspaniałych prezentacjach przyszedł czas na wręczenie dyplomów. Duma rozpierała naszych Słuchaczy i ich rodziców. Wielkie podziękowania za aktywność, twórczość i wytrwałość w czasie roku akademickiego 2019/2020.

Po oficjalnych uroczystościach, przyszedł czas na fascynujący pokaz iluzji, podczas którego nasi słuchacze mogli odkryć tajemnice wielu magicznych sztuczek. Było to niesamowite doświadczenie zarówno dla dzieci, jak i rodziców oraz grona profesorskiego. Ten wyjątkowy dzień na pewno pozostanie na długo w pamięci wszystkich uczestników. Dziękujemy za wspaniały czas tych pięciu lat Wszystkim Studentom, Wykładowcom, Rodzicom, Absolwentom i Asystentom. Kochajcie naukę, kochajcie odkrycia, uczcie się zawsze i wszędzie.

Zespół UDJK


Zobacz prezentację "Uniwersytet Dziecięcy w liczbach, słowach i obrazach"

11 maja niektórzy ze studentów Uniwersytetu Dziecięcego UDJK stawili się w kieleckim GEOPARKU, gdzie przygotowano dla nich wiele atrakcji. Dzieci, tworząc liczne grupy, wspólnie uczestniczyli w grze na gigantycznej planszy. Po rzutach kostką nasi słuchacze odpowiadali na pytania. Przed młodymi odkrywcami zostały postawione zadania wymagające zarówno sprawności fizycznej, sprytu, jak i koordynacji i skupienia. W trakcie zabawy studenci mogli się wykazać wiedzą geologiczną. Dodatkową niespodzianką były skrzynie minerałów, muszli i skamielin. Prowadzący wzbogacali rozgrywkę o anegdoty i ciekawostki dotyczące historii geologii, a w szczególności ery paleozoicznej, mezozoicznej i kenozoicznej. Zajęcia zapewniły wszystkim uczestnikom porcję solidnej wiedzy i zabawy, a aktywne uczestnictwo zostało nagrodzone celującymi wpisami do indeksów.

Kolejny zjazd studentów w ramach Uniwersytetu Dziecięcego UDJK odbył się 13 kwietnia 2019r. na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym w Kielcach. Wykład “Chemiczna łagodność i wybuchowość” został przeprowadzony przez dr Martę Raczyńską–Żak. Pani Doktor dowiodła, że chemia jest wokół nas, że wszytko jest chemią. Na wstępie zostały omówione wszelkie zagadnienia teoretyczne. Później teoria zamieniała się w praktykę. Młodzi studenci mieli możliwość obserwowania doświadczeń wykonywanych przez panią doktor, a w niektórych z nich mogli nawet pełnić rolę asystentów. Niektóre doświadczenia (np. “pasta dla słonia” czy “lokomotywa” były naprawdę imponujące, i wywołały dużą ekscytację na widowni zapełnionej zaciekawionymi obserwatorami.

Zajęcia pt. “Multimedia to nie tylko e-sport” zostały poprowadzone przez dr Magdalenę Lelonek. Celem zajęć było pokazania młodym studentom, jak przy pomocy multimediów można zwiększać swoją aktywność fizyczną oraz motywację do niej. Uczniowie mieli odmienne zdania co do wpływu technologii na ruch człowieka, część z nich przyznała, że wynalazki obniżają poziom aktywności ludzkiej, a reszta upierała się, że przez różnego rodzaje aplikacje (typu gra Pokemon Go), stajemy się bardziej zmotywowani do wychodzenia na zewnątrz. W wykładowej części zajęć studenci dowiedzieli się o konsekwencjach ewentualnego braku ruchu, dodając do wymienianych zagrożeń także swoje propozycje. Wykazywali się ponadto dobrą znajomością możliwości technologii smartwatch oraz bez problemu wskazywali dlaczego nawet e-sportowiec musi kształtować się poprzez aktywność fizyczną.

Zajęcia pt. "Czego nie widać...., czyli teatr od kulis" poprowadzone przez Panią Małgorzatę Oracz rozpoczęły się od wejścia młodych studentów do teatru. Co istotne nie było to zwykłe wejście. Studenci mieli okazję wejść specjalnym wejściem przeznaczonym wyłącznie dla aktorów. Młodzi adepci zwiedzili garderobę, kabinę sterująca dźwiękiem i oświetleniem, pokój plastyczno-artystyczny, w którym przygotowuje się rekwizyty na potrzeby spektakli oraz kulisy. Zwiedzanie odbywało się przy wspaniałych opowieścieściach na temat teatru i jego historii. Na zakończenie Pani Małgorzata wyreżyserowała „sztukę”, którą odegrali młodzi studenci oraz ich rodzice.

Tego dnia nie zabrakło zajęć poprowadzonych dla rodziców. Wykład został prowadzony przez dr Zuzannę Zbróg, a jego tytuł to “ABC neurodydaktyki”. Celem wykładu było uświadomienie tego, że wiedza nie jest czymś, co można dziecku „przekaza”, ponieważ jedyną możliwością na jej zdobycie jest samodzielne jej konstruowanie przez dziecko w umyśle na skutek różnorodnych aktywności. Rodzice mogli dowiedzieć się, że ruch jest bardzo istotny w procesie uczenia się oraz że wpływa na efektywność uczniów. Zaprezentowane zostały także filmy, przedstawiające sposoby prowadzenia zajęć ruchowych w klasach szkolnych jako formy pobudzenia aktywności i myślenia dzieci. Rodzice również mogli wziąć udział w tego typu ćwiczeniach, co było miłym i zaskakującym przerywnikiem w wykładzie.

Zajęcia prowadzone pod okiem dr Anny Śliwińskiej pt. "Co by było, gdyby ludzie byli niewidzialni" pobudzały kreatywność Słuchaczy. Podczas zabaw i ćwiczeń z chustą animacyjną, każde z dzieci mogło poczuć się jak w „czapce niewidce”...

Dzięki zajęciom: ,,Jak działa niebo’’ dzieci poznały budowę mikroskopów, które znajdowały się w obserwatorium astronomicznym UJK oraz dowiedziały się, jak działają i jak należy je używać. Na zajęciach z Panem mgr. Karolem Szarym młodzi adepci dowiedzieli się, jak powstały planety, kto stanął pierwszy na księżycu, jak wyglądają meteoryty, skąd się wzięły, z czego są zbudowane, oraz jakim złożonym procesem jest wysłanie rakiety w kosmos. Na zakończenie uczniowie oglądali gwiazdozbiory.

Warsztaty pt. ,,Spójrz na świat oczami motyla (i innych stworzeń)” poprowadzone zostały przez dr Agnieszkę Przychodni. Na tych zajęciach młodzi studenci poznali budowę oka oraz rolę jego poszczególnych części w procesie widzenia. Przekonali się też, jak trudno jest funkcjonować człowiekowi, który nie widzi. Rysowali z zasłoniętymi oczami, co było dla nich nie lada wyczynem.

Wiele frajdy sprawiło im dopasowywanie zdjęć oczu do ich biologicznych „właścicieli”. Poznali specyfikę widzenia różnych stworzeń. Zapoznali się także z pojęciem akomodacji. Sprawdzianem dla ich wzroku był test na występowanie daltonizmu. Mogli też doświadczyć wielu złudzeń optycznych. Zajęcia były bardzo ciekawe, młodzi studenci zadawali mnóstwo pytań, ponieważ mimo że nasz wzrok wydaje się czymś zwyczajnym, kryje w sobie wiele tajemnic i niespodzianek.

23 marca odbył się dodatkowy zjazd Uniwersytetu Dziecięcego. Spotkanie odbyło się w Regionalnym Centrum Naukowo-Technologicznym w Podzamczu Chęcińskim. Młodzi adepci nauki mogli pogłębić swoją wiedzę na temat ekologicznego myślenia, odpowiedzialności jaką biorą wszyscy ludzie za ekologię a także mieli możliwość zapoznania się z autonomicznym domem i innowacjami w nim zastosowanymi. Rodzice natomiast uczyli się o "eko-odpowiedzialności" przy czym zwiedzali laboratoria Biobanku oraz uczestniczyli w warsztatach mikrobiologicznych. Po zajęciach "mali" i "duzi" studenci uczestniczyli w pokazie naukowym. Koniec przygody w Chęcińskim centrum zwieńczył pokaz drona. Po krótkiej przerwie uczestnicy "naukowej wyprawy" spotkali się w Chęcinach na zwiedzaniu zamku. To był wspaniały dzień!

Po raz kolejny mieliśmy okazję spotkać się z naszymi studentami na zjeździe, który odbył się 16 marca 2019 r.

Wykład dla całej społeczności UDJK tym razem nosił tytuł: „Nie wszystko jeszcze wiadomo – pierwsze odkrycia geograficzne”. Poprowadziła go p. dr Małgorzata Stawiak-Ososińska. Była to niezwykła wyprawa wraz z pierwszymi podróżnikami w nieznane w owym czasie światy. Wspólnie ,,zbadaliśmy’’ trasy wielu odkrywców, próbujących rozwikłać zagadkę, czy ziemia jest płaska czy jednak okrągła… Słuchacze zostali zaintrygowani przeszłością jednego z największych odkrywców i dostali ,,pracę domową’’. Może ktoś już ją odrobił i wie jakiej narodowości był Krzysztof Kolumb? Czy to aby nie nasz rodak?!

Tego dnia przenieśliśmy się także w wyjątkowy świat, znany może z opowieści dziadków czy z opisów uwiecznionych na kartach ksiąg... Przenieśliśmy się w niezwykły czas, gdy na świecie nie było komputerów i wszystko ludzie wykonywali... ręcznie! Taki codzienny „hand made”! Pani doktor Małgorzata Stawiak-Ososińska, tym razem na zajęciach warsztatowych dla grup humanistycznych, zaprezentowała nam zawody świata, które dziś są już zapomniane... Dowiedzieliśmy się, czym zajmował się nożownik, kuśnierz, kołodziej, mastalerz itp. Rozwiązaliśmy także zagadkę dotyczącą nazwisk związanych z zawodami. Próbowaliśmy również odpowiedzieć na pytanie, kim chcemy zostać w przyszłości. To była niezwykła podróż w czasie.

Podczas zajęć o intrygującym tytule ,,Spojrzyj na świat okiem motyla i innych stworzeń’’ studenci modułu przyrodniczego mieli możliwość dowiedzieć się, czym jest zmysł wzroku i w jaki sposób wykorzystywany jest przez różne gatunki zwierząt. Na początku zostały omówione zagadnienia związane z receptorami tego zmysłu – młodzi studenci na podstawie modelu poznali budowę oka. Później zostało przeprowadzone doświadczenie polegające na rysowaniu z zamkniętymi oczami. To miało uświadomić uczestnikom, jak ważny jest zmysł wzroku. Następnie zostały omówione charakterystyczne cechy wzroku różnych gatunków zwierząt - od owadów, przez płazy, gady, ptaki, aż po ssaki. Ponadto studenci mogli zobaczyć kilka iluzji optycznych oraz dowiedzieć się, na czym polega ich tajemnica. Na zakończenie zajęć słuchacze budowali ze słomek "oko złożone", by móc przekonać się „na własne oczy”, jak wygląda świat dostrzegany przez muchę czy ważkę.

Z kolei zajęcia ,,Programowanie i konstruowanie, czyli czy wynalazca musi być programistą?" to kontynuacja warsztatów dla kolejnych grup modułu matematyczno-logicznego. Poprowadzone zostały przez dr inż. Rafała Kołodziejczyka. Mali studenci dowiedzieli się, kim jest programista, konstruktor oraz wynalazca. Dzieci z dużym zainteresowaniem zgłębiały wiadomości dotyczące konstruowania domu, wynalazczości oraz programowania robotów, m.in. Robot Photon, Lego, Dash, Cubetto.

"Powroty do przyszłości. Współczesne możliwości kreowania wirtualnych światów"- to warsztaty, podczas których studenci Uniwersytetu Dziecięcego poznawali tajniki wirtualnych światów oraz możliwości ich kreowania w animacjach 3D. Młodzi adepci nauki mieli okazję zobaczyć, jak wygląda powstawanie filmów animacyjnych na podstawie filmu pt. "Warszawa 1935". Studenci chętnie i aktywnie brali udział w ćwiczeniach i z zaangażowaniem inicjowali dyskusję.

Natomiast na zajęciach na temat logiki języka uczestnicy posługiwali się językiem angielskim, by dowieść, że języki naturalne mają niezwykle logiczną strukturę. Było to wyzwanie, z którym sobie świetnie poradzili. Pracowali na obwodzie stacyjnym, dzięki czemu każdy mógł sprawdzić się w każdym ćwiczeniu.

Warsztaty pt. ,,Laboratorium zmysłów” odbyły się w MiniLab (dr Urszula Wrońska), gdzie mali studenci zgłębili wiedzę na temat zmysłu węchu. Od samego początku zajęcia nabrały wymiaru praktycznego. Pierwszym zadaniem było odgadnięcie zapachów przygotowanych próbek, a także nazw ciekawych przypraw. Podczas zabawy dowiedzieliśmy się także wielu ciekawostek dotyczących zmysłu węchu. W dalszej kolejności po zapoznaniu się z produktami każdy student przy użyciu moździerza mógł stworzyć mieszankę przypraw wraz z jej opisem. Stworzenie własnej kompozycji przysporzyło słuchaczom wiele radości, a produkty końcowe będą mogły znaleźć zastosowanie w kuchni każdego uczestnika zajęć. Dodatkową niespodzianką było przygotowanie galaretki o dowolnie wybranym zapachu!. Mali „specjaliści od zapachów” ukończyli zajęcia z uśmiechami i celującymi ocenami.

Zajęcia prowadzone przez pana mgr. Karola Szarego, pt. „Elektryczność praktyczna i przyjemna” były przeprowadzone w formie doświadczeń fizycznych. W pierwszej części doświadczenia miały na celu ilustrację biegunowości ziemi oraz pola magnetycznego. Potem uczestnicy przeszli do działań związanych z elektrycznością, prostymi obwodami i elektrycznością w naturze. Pytań było co niemiara! Zajęcia skończyły się przekonaniem, że elektryczność może być nie tylko ciekawa, pożyteczna, ale i zabawna!

W sobotę, szesnastego lutego 2019 r., pierwszy raz w II semestrze odbyły się zajęcia UDJK. Wykład poprowadzili: pani dr Aneta Ratajek oraz mgr Wojciech Ratajek – pedagodzy, entuzjaści edukacji, znawcy nowoczesnych technologii. Prowadzili młodych studentów przez „gąszcz” internetowych niuansów, możliwości i pułapek. Nasi adepci nauki bardzo chętnie włączali się w dyskusję i niejednokrotnie zaskoczyli Wykładowców swoją ogromną wiedzą na ten temat.

Jak zawsze odbyły się warsztaty w grupach modułowych, i tak…

Pan Piotr Sołkiewicz kontynuował zajęcia: „W uścisku ciśnienia” dla kolejnych grup..., ale na warsztatach pod tytułem ,,Jak "wyhodować" drzewo Pitagorasa i inne fraktale” studenci dowiedzieli się, kim był Pitagoras, poznali twierdzenie Pitagorasa, jak również nauczyli się, czym są fraktale i jak się je tworzy. Odkryli tzw. „trójki pitagorejskie” oraz związane z nimi zależności. Zobaczyli również proces powstawania drzewa Pitagorasa. Przenieśli się w świat rozmaitych kształtów, które za pomocą fraktali można wyczarować. Sami odtworzyli Drzewo i Trójkąt Sierpińskiego czy Fraktal Sederhana. Dla jednych była to iluzja, dla innych wręcz dzieło sztuki.

Zajęcia, pt. ,,Tajemniczy świat pod mikroskopem" pod kierunkiem prof. I. Żeber-Dzikowskiej polegały na obserwacji pod mikroskopem różnych materiałów, m.in.: listka moczarka kanadyjskiego i trzykrotka, soku z pomidora, mięśnia sercowego konia, mięśni poprzecznie-prążkowanych krowy, krwi ptaka, przepustowości żył i tętnic, mięśni gładkich ze ścianki żołądka żaby czy nawet tkanki nerwowej mózgu psa. Pod mikroskopem wszystko wyglądało inaczej. Przedstawiane obrazy były porównywane do jaskiń, autostrad, a nawet kostki brukowej. Eksperymentom i pomysłom, co jeszcze można zbadać, nie było końca...

Warsztaty humanistyczne, pt. "Rośliny w kulturze" prowadzone były przez dr Grażynę Barwinek. Młodzi adepci mieli możliwość poznać rośliny uwiecznione w sztuce, kronikach i literaturze. Spotkanie wzbogacone zostało elementami rękodzieła, bo młodzi studenci mieli możliwość własnoręcznie wykonać kwiaty wyobrażone na podstawie dzieł. Dzieci wykazały się wyjątkową kreatywnością.

Pani dr Joanna Biskup-Brykczyńska poprowadziła zajęcia z obszaru sztuki pod tytułem: "Każdy może być artystą fotografii". Studenci UDJK mieli możliwość posłuchać o tym, jak przez wieki rozwijała się dziedzina fotografii oraz co jest kluczowe w prawidłowym fotografowaniu. Ponadto uczniowie dowiedzieli się o tym, dlaczego fotografia miała duże znaczenie w rozwoju sztuki, a także, w jaki sposób była wykorzystywana w malarstwie. Szczególną uwagę zwrócono na działalność grupy artystów zwanych "dadaistami", których dzieła były swoistym żartem i sprzeciwem wobec uznawanych w sztuce wartości. Młodzi studenci, zainspirowani dziełami tego nurtu, mieli za zadanie stworzyć swoje własne kolaże, wykorzystując przy tym wycinki z przeróżnych gazet. Duża swoboda w pracy twórczej przyniosła niesamowite oraz zaskakujące efekty.

Na warsztatach informatycznych, prowadzonych przez pana dr Rafała Kołodziejczyka, młodzi studenci poznawali różnice między rolą wynalazcy a programisty. Na prezentowanych przykładach mogli nauczyć się, jak wynalazki kształtowały i nadal kształtują nasz świat, począwszy od ognia poprzez koło, zegar czy Internet, a na robotyce kończąc. Dzieci dowiedziały się, że obecnie każdy skomplikowany wytwór zaczyna się od fantazji przelanej na papier lub ekran. Zaprezentowane materiały cyfrowe cieszyły się wśród uczniów zainteresowaniem ze względu na występowanie różnego rodzaju robotów i ich zastosowań. Omawiano, obok tematyki maszyn zajmujących się składaniem aut, takie technologie, jak: roboty – zabawki BB8 czy pomagające w nauce kolorów i rytmów - Ozoboty. Po zajęciach dzieci uznały, iż wynalazca nie musi być programistą, choć, przecież ,dobrze mieć kolegę-programistę”.

W sobotę, 12.01.2019 r. po raz kolejny spotkaliśmy się z naszymi Studentami na zjeź-dzie UDJK. Wykład poprowadzony przez Pana prof. UJK dr hab. Francesco Giacosa, pt. ,,Dlaczego gwiazdy nie spadają?, Dlaczego tęcza jest tęczowa ? – Fizyka dla niedowiarków’’ wzbudził duże zainteresowanie wśród młodych adeptów nauki. Słuchacze, niejako w gratisie, mieli sposobność stworzenia tęczy, co sprawiło im dużą radość :)

Jak zwykle odbyły się także zajęcia warsztatowe we wszystkich grupach modułowych...

I tak warsztaty: ,,Co króliki mają wspólnego z ciągiem Fibonacciego?" prowadzone przez Pa-nią mgr Mariolę Kosztołowicz oparte były na matematycznej ciekawostce. Dzieci zapoznały się z osobą Fibonacciego, dawnego matematyka, który odkrył ciąg matematyczny dzięki... królikom. Poznały także zastosowanie owych kompozycji w innych dziedzinach nauki. Młodzi studenci wytężali swoje umysły i wymyślali własne ciągi, co nie było takim łatwym zadaniem.

Zajęcia, pt. ,,W uścisku ciśnienia" dały możliwość ponownego spotkania z Panem Piotrem Sołkiewiczem (vel Profesorem Pytalskim), który tym razem odkrywał tajniki ciśnienia. Dzieci zgłębiały problem, jak to możliwe, że jesteśmy w stanie funkcjonować w świecie w którym oddziałuje na nas ciśnienie lub co się dzieje z człowiekiem, który nagle znajdzie się w kosmo-sie? Co ciekawe, studenci mogli zobaczyć przyrząd nazywany "termometrem miłości" oraz dowiedzieć się, w jaki sposób ciśnienie wpływa na jego nietypowe działanie.

Podczas zajęć ,,Trzeba jeść, aby żyć..." Uczestnicy wcielili się w rolę małych badaczy. Posze-rzali swoją wiedzę na temat różnych organizmów, przypomnieli sobie wiadomości dotyczące drapieżników i roślinożerców. Eksperymenty dziwiły i zachwycały! Mali odkrywcy zachowali stalowe nerwy i pod koniec zajęć sami zbadali... kurze żołądki. W nagrodę każdy uczestnik otrzymał książkę z łatwymi do wykonania przepisami na zdrowe potrawy.

Warsztaty w module humanistyczno-społecznym, pt. ,,Czym karmią się media?’’ prowadzone były przez Panią dr Judytę Perczak. Przebiegły w miłej atmosferze. Studenci oraz ich rodzice odkrywali , intencje nadawców prasy przez wyszukiwanie i zaznaczanie w czasopismach dla młodych odbiorów informacji przydatnych i nieprzydatnych dla czytelników. Niestety, tych służących wyłączne rozrywce było znacznie , znacznie więcej!

Zajęcia, pt. ,,Archeologia i moda" prowadził dr Andrzej Przychodni. Na początku dzieci do-wiedziały się, czym jest moda oraz archeologia. Na zajęciach zobaczyły, jak wyglądały daw-ne: ozdoby, biżuteria, buty, pasy oraz rzeczy codziennego użytku z przeszłości. Młodzi stu-denci mieli również okazję przymierzyć stroje ze... starożytności. Dowiedzieli się, jaka jest różnica między klamrą, a sprzączką oraz poznali nazwy pradawnych ubrań.

Zajęcia z modułu logiczno-matematyczno-informatycznego, pt. ,,Ludzkie inteligencje” były prowadzone przez dr Aldonę Kopik i poświęcone teorii inteligencji wielorakich. Ne obyło się bez zabaw logicznych, wiadomości z zakresu skali profilu inteligencji, jaką posiada każdy człowiek (“Wachlarza możliwości”) oraz indywidualnego testu. Dzięki przeprowadzonemu badaniu studenci mogli poznać swoje typy inteligencji, mocne oraz słabe strony. Zajęcia wzbogaciła układanka, którą można było rozwiązać na dwa sposoby. Puzzle złożone z dzie-więciu elementów sprawiły dzieciom dużo radości, mimo że zmuszały do koncentracji i lo-gicznego myślenia.

Zjazd Słuchaczy UDJK 15.12.2018 r.

Ostatnie spotkanie w 2018 roku, poprzedzające Święta Bożego Narodzenia, wprawiło nas w świąteczny nastrój, zwłaszcza że podczas przerwy rozlegały się bożonarodzeniowe piosenki i połyskiwały srebrne łańcuchy. Przed rozpoczęciem wykładu usłyszeliśmy również życzenia od pani profesor Anny Wileczek. Wraz z życzeniami pani koordynator poinformowała wszystkich o otrzymanym grancie NCBiR na kolejne trzy lata Uniwersytetu Dziecięcego. Czyż można wyobrazić sobie bardziej szczęśliwy koniec roku?

Sam wykład przeprowadził mgr Dominik Kowalski, który już swoim nietypowym strojem z epoki wzbudzał zainteresowanie. Prowadzący, na podstawie własnych doświadczeń, tłumaczył, czym jest „sztuka życia”. Po zakończonym wykładzie do indeksów powędrowały bardzo dobre oceny, a słodkości – do uśmiechniętych buzi.

Zajęcia poprowadzone pod okiem mgr Magdaleny Kosackiej pt. "Trzeba jeść, aby żyć... Tajniki odżywiania organizmów " rozpoczęły się od przedstawienia naszym żakom definicji "tajników odżywiania się". Następnie dzieci wzięły udział w bardzo ciekawych doświadczeniach, m.in. sprawdzały, czy naprawdę cukier jest zbudowany z węgla? Na koniec mali studenci w nagrodę za aktywny udział w zajęciach dostali od prowadzącej książeczkę z przepisami: "Żyj smacznie i zdrowo".

Warsztaty, pt. ,,Rady na odpady" odbyły się pod opieką dr Elżbiety Buchcic. Na początku zajęć dzieci otrzymały litery, z których miały ułożyć określone hasła, m.in. recykling, segregowanie, składowanie. Następnie z dużym zainteresowaniem wykonywały doświadczenie związane z prawidłowym segregowaniem śmieci. Swoją wiedzę mogli poszerzyć przez rozwiązywania konkretnych problemów.

Zajęcia z modułu logiczno-matematyczno-informatycznego zatytułowane "Matma może być easy, czyli o sprytnych sposobach na matematykę" poprowadzone były przez mgr Annę Tokarską. Celem zajęć było pokazanie, że matematyka nie jest taka straszna, jak ją malują! Młodzi studenci poznali podstawy kodowania i zapoznali się z nowoczesnymi i ciekawymi metodami uczenia się matematyki. Urozmaicona ćwiczenia, łamigłówki i kolorowanki matematyczne nie pozwalały się nudzić. Największym zainteresowaniem cieszyły się aplikacje cyfrowe, które młodzi adepci matematyki stosowali nadzwyczaj umiejętnie.

Linki do tych stron :
matzoo.pl
szaloneliczby.pl
grydladzieci.edu.pl
matematykadladzieci.pl
xn--tabliczkamnoenia-0rd.pl
klasoteka.pl
mathplayground.com

Z kolei podczas zajęć plastycznych z prof. UJK dr hab. Katarzyną Ziołowicz słuchacze mieli możliwość zwiedzenia galerii Instytutu Sztuk Pięknych. W tym czasie mogli obejrzeć dwie wystawy oraz zaobserwować różnice między nimi. Po „wycieczce”, pełni inspiracji młodzi studenci mogli przystąpić do części praktycznej, czyli… do tworzenia dzieł. Obrazy miały nawiązywać do natury. Studenci uniwersytetu dziecięcego mieli możliwość korzystania z pomocy i wskazówek doświadczonych kolegów, bo doktorantów edukacji plastycznej.

Zajęcia pt. ”Bądź jak kołcz Majk” rozpoczęły się od krótkiego wstępu. Uczestnicy mogli przedstawić sposób, w jaki rozpoczynają swój każdy dzień i nawiązać do tego, jaki to ma to wpływ na ich efektywność w codziennej nauce. Mgr Dominik Kowalski zaprezentował kilka ciekawych „sztuczek”, jak z łatwością zapamiętać z pozoru trudne informacje i w przyjemny sposób usprawnić proces uczenia się. Podczas zajęć studenci zgłębili także widzę na temat regionu świętokrzyskiego. Mogli przedstawić, jakie miejsca według nich są najciekawsze i najpiękniejsze. Na tablicy została stworzona mapa województwa świętokrzyskiego, na której dzieci zaznaczały swoje ulubione miejsca. Podczas całych zajęć zostały także przypomniane najważniejsze wartości, które powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Zajęcia wywołały wiele uśmiechów i napełniły wszystkich pozytywną energią.

Pora na kolejne warsztaty „robotyczne”. Na zajęciach pt. „Zbuduj sobie robota" prowadzonych przez mgr Martę Tracz dzieci budowały swoje roboty z klocków LEGO. Po ich zbudowaniu dzieci nadawały imiona swoim „stworom” i zaprogramowały je tak, by się poruszały. Młodzi studenci wykazali się dużą kreatywnością w programowaniu, gdyż każdy robot poruszał się w inny sposób i różnił się wyglądem. Zajęcia zakończyły się zaprezentowaniem swoich robotów oraz wspólną zabawą.

15.12. 2018r. odbyły się także kolejne zajęcia na „uniwersytecie rodzicielskim”. Tym razem skupione były wokół tematyki inteligencji wielorakich. Warsztaty możemy zaliczyć do bardzo udanych, bowiem wzbudziły ogromne zainteresowanie. Rodzice mieli możliwość zapoznać się z metodami badania własnych inteligencji, a po zajęciach pytali, kiedy mogą liczyć na kolejną edycję, aby poznać swoje ukryte predyspozycje...

W sobotę 17.11.2018 r. miał miejsce kolejny zjazd Słuchaczy UDJK. Dzień był pełen najróżniejszych wrażeń z różnych obszarów nauki. Poniżej przedstawiamy Państwu fotorelacje z tego wydarzenia. Odbyły się warsztaty matematyczne pod hasłem: „Matma może być easy”, a królowały na nich zasady mnemotechniki, aplikacje komputerowe wspomagające przyswaja-nie tej „królowej nauk”, a także zajęcia robotyczne. Na zajęciach pt. "Zbuduj swojego robota" młodzi studenci nauczyli się składać roboty z klocków lego. Następnie każda para nadawała mu imię i rozpoczynała programowanie. Po tym już pozostały tylko zawody robotów na mini boisku piłkarskim, a każdy z robotów spełnił swoje zadanie! Następnie młodzi słuchacze zostali zabrani w podróż po świecie pełnym dzikich zwie-rząt. Dowiedzieli się wiele ciekawych rzeczy o bardziej i mniej znanych gatunkach. Były żyra-fy, słonie, hipopotamy, hieny i wiele wiele innych.. A czy ty wiesz, że w Afryce żyją pingwi-ny? Tak, żyją są to pingwiny przylądkowe. Dzieciaki świetnie się bawiły, było sudoku, zagad-ki, poszukiwanie różnic, bitwy, a to wszystko zapewniała nam nowa dr Dolittle, czyli Małgo-rzata. Zdziechowska - dziennikarka i wolontariuszka w ośrodkach rehabilitacyjnych i sierociń-cach dla zwierząt na całym świecie. O swej pracy w takich ośrodkach, jak i o przyjaźni z cier-piącymi zwierzakami opowiadała także na wykładzie.

Z kolei zajęcia prowadzone pod okiem mgr inż. Marcina Drabika pt "Nowoczesna rzeźba 3D" rozpoczęły się od przybliżenia dzieciom, na czym polega skanowanie i drukowanie "3D". Zostały zaprezentowane przykłady wykorzystania tej nowoczesnej i zjawiskowej tech-niki w niezwykłych przedsięwzięciach kulturowych. Mali studenci mieli możliwość samo-dzielnego skonfigurowania profesjonalnego sprzętu i dokonania skanowania figurki Einsteina, a także dowolnie zaproponowanych przedmiotów, co dostarczyło im wiele satysfakcji i dobrej zabawy.

Zajęcia pt. "Dzieło sztuki na talerzu" to czas spędzony nad kolorowymi „obrazami” wykonanymi z warzyw i owoców. Wzrok, słuch, zapach, smak, dotyk - to klasyczny zestaw zmysłów, które młodzi studenci mogli wykorzystać na zajęciach oraz utwierdzili się w prze-konaniu, jak ważna jest rola zmysłów w życiu każdego człowieka. Dzieci zaskoczyły nas swo-ja kreatywnością, tworząc przeróżne kompozycje na swoich talerzach. Na koniec z uśmiechem na twarzy sami byli smakoszami swoich dzieł.

Zajęcia pt. 'Laboratorium zmysłów' poprowadzone zostały przez p. dr Urszulą Wrońską odby-ły się na terenie MiniLabu Kielce. Jak zawsze podczas zajęć w takim miejscu mali studenci przede wszystkim działali eksperymentalnie. Za pomocą zmysłu węchu uczestnicy odkrywali nowe zapachy i poznawali przyprawy. Mali naukowcy mogli samodzielnie stworzyć 'pieprz ziołowy' z najbardziej odpowiadających im zapachów i przypraw. Każdy uczestnik był bardzo zadowolony z tego, że mógł zabrać ze sobą do domu coś, co sam stworzył i będzie mógł tego używać w domowej kuchni pod okiem rodziców. Na koniec zajęć zaangażowany został w dużym stopniu zmysł dotyku. Uczniowie tworzyli bowiem żelową zabawkę pełną kolorów, zapachów i brokatu. Wszyscy bardzo dobrze się bawili i dużo się nauczyli.

W tym roku na pierwszych zajęciach debiutowali także rodzice."Modna dwujęzycz-ność -plusy i minusy" – to tytuł warsztatów przeprowadzonych przez p. dr Agnieszkę Szplit. Miały one na celu zachęcenie rodziców do wspierania swoich pociech w podejmowaniu nauki języków obcych. Poznali wiec fakty i mity dotyczące współczesnej dwujęzyczności oraz sze-reg korzyści wynikających z tej umiejętności.

Dzień Inauguracji V edycji UDJK był szczególny. 20. 10. 2018 r. spotkaliśmy się w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu, aby wysłuchać tradycyjnego Gaudeamus. O studenckiej radości mówiła w swoim wprowadzeniu pani dr hab. Anna Wileczek, koordy-nator UDJK. Następnie głos zabrała Pani Rektor – prof. UJK dr hab. Monika Szpringer, ży-cząc najmłodszym słuchaczom naszego UJK oraz ich rodzicom wspaniałych wrażeń w jubileu-szowym roku akademickim. Z okazji piątej inauguracji nagrodzono także dwoje najpilniej-szych studentów: Maję Nowak oraz Piotra Cieślika, którzy uczestniczyli we wszystkich do-tychczasowych zajęciach UDJK. Dyplom i nagrodę książkową pt: „Uniwersytet Dziecięcy” wręczył Dziekan WPIA w Kielcach, który po raz piąty gościł na naszej Inauguracji.

Jak przystało na naukową uroczystość, odbył się też wykład wprowadzający przygotowany przez p. prof. UJK dr hab. Rafała Kozłowskiego na temat zanieczyszczeń przenoszonych przez mgły i opady, a także Immatrykulacja i wręczenie indeksów. Tę cześć uroczystości pro-wadziła p. dr Agnieszka Zaremba, koordynująca na UDJK wszystkie sprawy prawno-regulaminowe.

Przepiękny koncert uczniów, nauczycieli i dyrekcji Szkoły Muzycznej I stopnia z Sienna do-pełnił inauguracyjnych wzruszeń!

Następnie, po dynamicznym zwiedzeniu wystawy „Człowiek – niezwykłą maszyna”, młodzi „studenci” udali się na zajęcia warsztatowe.

Zajęcia w laboratorium żółtym odbywały się pod kierunkiem mgr Pauliny Bieleckiej, a ich temat przewodni brzmiał: ''Pochłaniasz mnie bez reszty - sorpcyjność na co dzień". Dowie-dzieliśmy się, czym jest absorpcja, a wszystko to dzięki eksperymentom, który samodzielnie przeprowadzili nasi uczniowie!

Temat: Dobre, bo słodkie. Czy i jak "cukier krzepi" realizowany był na warsztatach w laboratorium niebieskim. Podczas zajęć młodzi studenci dowiedzieli się, w jakich produktach spożywczych występuje cukier, a także poznali metody jego wykrywania. Podczas burzy mó-zgów uczestnicy próbowali ustalić, czy cukier jest potrzebny do życia i jakie szkody może wyrządzić jego nadmiar w organizmie człowieka. W czasie zajęć uczestnicy mieli okazję prze-prowadzić także ciekawe doświadczenia z cukrem w roli głównej, a także własnoręcznie wy-konać naturalne, zdrowe i pyszne żelki!

Zajęcia pt. "Czy rośliny mają spiżarnie?" w Laboratorium QR miały przybliżyć młodym studentom budowę roślin, ale ze względu na ich szczególną funkcję. Praca z mikroskopami, prezentacja i doświadczenia zobrazowały, w jaki sposób rośliny magazynują substancje od-żywcze i jakie to są produktu, oraz jakie korzyści mogą mieć z tego powodu ludzie? Uśmiech nie schodził z twarzy uczestników i wszyscy studenci w skupieniu uczestniczyli w spotkaniu.

Warsztaty w Biobanku ,,Świat w skali mikro… mikroorganizmy wokół nas” rozpoczęły się od prezentacji wprowadzającej w świat biologii, przy której mali studenci wykazywali się swoją wiedzą. Po krótkim przybliżeniu tematu zajęcia nabrały formy praktycznej i w laboratorium został przedstawiony proces powstawania preparatów badawczych. Studenci mieli możliwość obejrzenia specjalnie przygotowanych próbek, na których przedstawiono, jakie bakterie nas otaczają i dlaczego warto dbać o czystość każdego dnia. Dodatkowo przy pomocy laborato-ryjnych mikroskopów obejrzeliśmy niedostrzegalny dla oka świat mikroorganizmów. Pod ko-niec zajęć każdy z uczestników miał możliwość odciśnięcia własnej dłoni na płytkach pokry-tych specjalnym preparatem i sprawdzenia, jakie mikroorganizmy na niej „zamieszkują”.

Wobec powyższych faktów rok akademicki 2018/2019 na Uniwersytecie Dziecięcym UJK uważamy za otwarty!

Relacja Radio Kielce

Relacja TVP Kielce