O nas

Uniwersytet Dziecięcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcachudjk-logo

ROZUMIEM, UMIEM, WIEM!

Drogi Słuchaczu,

skoro czytasz te słowa, więc zapewne interesuje Cię zabawa w studiowanie. Zapewniamy, że to fascynująca przygoda dla dzieci ze szkoły podstawowej. Odkrywany przed Tobą i z Tobą świat, opisujemy to, co widzialne, podpatrujemy to, co niewidzialne. Proponujemy Ci inne spojrzenie na przyrodę i człowieka, na jego myśli i dzieła. Bierzemy pod lupę przeszłość i przyszłość, przekonujemy, ze nauka jest fascynująca i pożyteczna! Odpowiemy wspólnie na trudne pytania: te zwykłe i niezwykłe na wykładach, zespołowo poszukamy innowacyjnych rozwiązań na warsztatach i ćwiczeniach.

Udokumentujemy Twoją aktywność zaliczeniem, a na koniec otrzymasz dyplom Uniwersytetu Dziecięcego Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Zapraszamy! Czekamy na Ciebie!

Cel

Celem Uniwersytetu Dziecięcego Jana Kochanowskiego jest stymulowanie intelektualnego, emocjonalnego i aksjologicznego rozwoju dzieci w wieku 7 – 12 lat przez działania stanowiące inspirację do twórczego myślenia, opisu i interpretacji świata natury i kultury oraz odnajdywania  i realizacji własnych zainteresowań i pasji naukowych. Projekt oparty na teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera zakłada wyzyskanie potencjału intelektualnego dzieci, reprezentujących różne preferencje poznawcze.

Twórczy kontakt z nauką i kulturą dzieci, nowoczesny i aktywizujący sposób podawania treści naukowych, próba wieloaspektowej interpretacji ważnych zagadnień empirycznych i kulturowych powodują, że dzieci poszerzają swoją wiedzę o aspekty, które nie są uwzględniane w programach szkolnych. Ponadto mają one możliwość znalezienia się w przestrzeni uniwersytetu, w salach wykładowych, laboratoriach badawczych, w uczelnianej auli, czyli miejscach zwykle dla nich niedostępnych, zarezerwowanych dla dorosłych i kojarzących się z naukową powagą.

Program zajęć Uniwersytetu Dziecięcego
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach 2018/2019

Wykłady:

  1. Opady mgielne jako „dostawcy” zanieczyszczeń – Prof. UJK dr hab. Rafał Kozłowski
  2. Jak uszczęśliwić niedźwiedzia? Sierocińce dla dzikich zwierząt, mgr Małgorzata Zdziechowska
  3. LifeGuide – o sztuce życia mgr Dominik Kowalski
  4. Laser i (harmonijne) dźwięki – Piotr Sołkiewicz
  5. Nie wszystko jeszcze wiadomo – pierwsze odkrycia geograficzne – dr Małgorzata Stawiak-Ososińska
  6. Dlaczego gwiazdy nie spadają? Dlaczego tęcza jest tęczowa? Fizyka dla niedowiarków – prof. UJK Francesco Giacosa
  7. W gąszczu dziecięcego Internetu… – dr Aneta i Wojciech Ratajkowie
  8. Chemiczna łagodność i wybuchowość… – dr Marta Raczyńska-Żak
  9. Nauka i życie. Prezentacje naukowe Słuchaczy UDJK

Moduł: nauka o człowieku i naturze

  1. Stwory wstają z podłogi… – rozszerzona rzeczywistość! Twój pierwszy projekt – Ryszard Błaszkiewicz
  2. Zwierzęta Afryki inaczej… – Małgorzata Zdziechowska
  3. Spojrzyj na świat okiem motyla (i innych stworzeń) dr Agnieszka Przychodni
  4. W uścisku ciśnienia – Piotr Sołkiewicz
  5. Jak działa niebo? – mgr Karol Szary
  6. Gra w geologię, gra geologią – mgr Michał Poros
  7. Laboratorium zmysłów – dr Urszula Wrońska
  8. Tajemniczy świat przed mikroskopem – prof. UJK dr hab. I. Żeber-Dzikowska /grupy starsze/ –
  9. Rady na odpady – dr Elżbieta Buchcic /grupy młodsze/
  10. Trzeba jeść, aby żyć… tajniki odżywiania organizmów – mgr Magdalena Kosacka

Moduł matematyczno-logiczno-informatyczny

  1. Druk 3D z bliska – mgr Marcin Drabik
  2. Ludzkie inteligencje – dr Aldona Kopik
  3. Powroty do przyszłości… Współczesne możliwości kreowania wirtualnych światów – dr Ryszard Błaszkiewicz
  4. Zbuduj sobie robota! – mgr Marta Tracz
  5. Multimedia to nie tylko e-sport – dr Magdalena Lelonek
  6. Programowanie i konstruowanie, czyli czy wynalazca musi być programistą?– dr Rafał Kołodziejczyk
  7. Elektryczność praktyczna i przyjemna – mgr Karol Szary
  8. Jak „wyhodować” drzewo Pitagorasa i inne fraktale? – mgr Mariola Kosztołowicz/
  9. Co króliki mają wspólnego z ciągiem Fibonnaciego? – mgr Mariola Kosztołowicz
  10. Matma może być easy, czyli o sprytnych sposobach na matematykę – mgr Anna Tokarska

Moduł humanistyczo -społeczny

  1. Logika języka. Logika w języku –– dr Agnieszka Szpit
  2. Czym karmią się media? – dr Judyta Perczak
  3. Czy oczy oszukują? Optyka w pigułce – mgr Karol Szary
  4. Zapomniane zawody – odległe światy? – dr Małgorzata Stawiak-Ososińska
  5. Człowiek jak kameleon – tajniki charakteryzacji w filmie i życiu – mgr Joanna Biskup-Brykczyńska
  6. Bądź jak „kołcz Majk” – mgr Dominik Kowalski
  7. Czego nie widać…, czyli teatr od kulis – Andrzej Kuba Sielski
  8. Rośliny w kulturze – dr Grażyna Barwinek
  9. Ten Inny… o pozytywnym różnieniu się – dr hab. Paulina Forma

Rozwój przez sztukę

  1. Dzieło sztuki na talerzu – mgr Krzysztof Kwaśniewski
  2. Każdy może być artystą fotografii – mgr Joanna Biskup-Brykczyńska
  3. Ja i mój głos – dr Katarzyna Rogozińska
  4. 4. Fascynujące doświadczenia muzyczne – prof. UJK dr hab. Agnieszka Piekaroś-Padzińska
  5. Cienie w teatrze – teatr cieni – mgr Andrzej Kuba Sielski
  6. 6.Detal ma znaczenie – o roli szczegółu w malarstwie – dr hab. Prof. UJK Katarzyna Ziołowicz
  7. Archeologia i moda – dr Andrzej Przychodni
  8. Co by było, gdyby ludzie byli niewidzialni? – dr Agnieszak Miernik , dr Anna Śliwińska
  9. Nowoczesna rzeźba w 3D – mgr Marcin Drabik

Uniwersytet dla rodziców – prelogomena

  1. (Nie)straszne Chęciny – nocne wędrówki – mgr Dominik Kowalski 17.11.2018
  2. Inteligencje wielorakie – prawdy i mity – dr Aldona Kopik 15.12.2019
  3. Co robią nasze dzieci w sieci? Zjawiska „patosieciowe” zagrożeniem dla młodych użytkowników Internetu – dr Aneta i Wojciech Ratajkowie – 16.02.2019
  4. ABC neurodydaktyki – dr Zuzanna Zbróg, 04.2019

 

Zadania i formy

Do zadań UDJK należy:
  • rozwijanie intelektualnej, emocjonalnej i motorycznej sprawności słuchaczy, wyzyskanie naturalnej u dzieci pasji odkrywania i interpretacji świata zgodnie z preferencjami poznawczymi;
  • organizacja zajęć w formie aktywizujących wykładów oraz ćwiczeń i warsztatów z różnych dziedzin nauki, rozwijających myślenie i komunikację naukową;
  • zapewnienie dzieciom środków i materiałów umożliwiających twórczą realizację zadań podczas zajęć;
  • zapewnienie opieki merytorycznej podczas trwania zajęć;
  • wyposażenie Słuchaczy w legitymację i indeks;
  • organizacja Naukowego Sympozjum Dzieci, umożliwiającego prezentację osiągnięć i pasji naukowych słuchaczy;
Formy

Tematyczne, comiesięczne wykłady aktywizujące i zajęcia warsztatowe skupione wokół zasygnalizowanych wyżej „projektów”.

Jednostki prowadzące:

Za program i organizację UDJK odpowiadają dwie jednostki naukowe UJK:

Wydział Pedagogiczny i Artystyczny UJK (Instytut Edukacji Szkolnej: dr hab. Anna Wileczek)

Wydział Prawa, Administracji i Zarządzania UJK (Instytut Polityki Międzynarodowej i Bezpieczeństwa: dr Agnieszka Zaremba).