Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka

Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka 10.06.2017r.

W dniu 10 czerwca 2017 roku w auli CEART-u UJK w Kielcach odbyło się uroczyste zakończenie projektu Uniwersytetu Odkrywczego Sześciolatka, realizowanego przez UDJK w Kielcach. Licznie zebranych Słuchaczy i ich Rodziców powitały koordynatorki projektu, dr Agnieszka Zaremba i dr Anna Wileczek. Następnie w ramach „minisympozjum naukowego" zaprezentowane zostały efekty pracy poszczególnych grup modułowych. Kolejno Państwo wykładowcy i opiekunowie naukowi: dr Urszula Wrońska, mgr Mirosław Szwed, mgr Izabela Jaros, prof. Katarzyna Ziołowicz, dr Magdalena Lelonek i dr Agnieszka Przychodni wraz ze swoimi podopiecznymi opowiadali o niezwykłych przygodach, odkryciach, doświadczeniach, zabawie i wspaniałej atmosferze podczas swoich warsztatów. Niezwykle ciekawym opisom zajęć towarzyszył także spektakularny „wybuch" zainscenizowanego wulkanu, co wywołało poruszenie wśród najmłodszych.

Po prezentacjach odbyło się przeszliśmy uroczyste wręczenie dyplomów, których wzór został opracowany przez MNiSW. Wszystkim młodym odkrywcom dyplomy wręczali Pan Piotr Ziółkowski z MNiSW oraz prodziekan WPiA dr Jacek Szkurłat. Wspólne pamiątkowe zdjęcia urozmaiciły ogromne maskoty edukacyjne – Zgrzyciaki.

Warto na zakończenie zacytować słowa, które padły podczas uroczystości: „Od najwcześniejszych lat budzimy pasję do nauki wśród dzieci, a nauka potrafi być niesamowicie ciekawa". Te słowa pana Piotra Ziółkowskiego najlepiej odzwierciedlają ideę Projektu Uniwersytetu Odkrywczego Sześciolatka realizowanego przez Uniwersytet Dziecięcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Uniwersytet Młodego Odkrywcy".

Kim jest młody odkrywca? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista: jest nim każdy z nas! Dziękujemy, że wspólnie przeżyliśmy tę niesamowitą przygodę!

Na auli CEART-u, za sprawą dra Ryszarda Błaszkiewicza, znaleźliśmy się w wirtualnym świecie 3D. Podczas wykładu ""Kreowanie wirtualnych światów 3D" zbudowaliśmy trójwymiarowy dom, oglądaliśmy niesamowite zdjęcia oraz niezwykle ciekawy film!

Zajęcia zaczęły się dość niewinnie – rozgrzewka przeprowadzona została w ławkach, bo aby się ruszać nie trzeba wcale dużej przestrzeni. Studenci z "dorosłego” uniwersytetu-Ania i Krzysiek opowiedzieli o tym, jak ciało człowieka uchwycone jest na fotografiach oraz czy zmysły można oszukać? Okazało się, że można, a różne złudzenia - np. optyczne towarzyszą nam każdego dnia!

W sali gimnastycznej czekał tor przeszkód. Było to nie lada zadanie, gdyż trzeba było przeturlać się na materacu, przeczołgać pod pajęczą siecią, przejść po woreczkach z grochem, czy po folii bąbelkowej, ale tylko spoglądając jednym okiem. Dowiedzieliśmy się także, czym jest slow motion. W rytm piosenki poruszaliśmy się bardzo szybko, a później w zwolnionym tempie. Było to dla nas bardzo ciekawe doświadczenie!

Dzieci na zajęciach przyglądały się budowie mikroskopijnej m. in. cząsteczek soli, łodygi liścia, odnóża muchy domowej, a nawet własnego włosa! Dowiedzieli się również, jak należy postępować, aby nie zanieczyszczać środowiska, w którym żyjemy! Już wiemy, dlaczego ważne jest segregowane śmieci dla naszej Planety.

Podczas warsztatów odkrywcy poszerzyli swoje umiejętności lingwistyczne o słowa metal, plastic, cotton i wood. Dzieci odgadywały, z jakiego tworzywa są zrobione niektóre przedmioty. Po licznych zabawach ruchowych i przy tablicy interaktywnej mali „studenci” stworzyli piękne kolaże tematyczne.

Na zajęciach dzieci stały się prawdziwymi artystami! Stworzyły plan miasta, a następnie zaprojektowały oryginalne domy marzeń. Na koniec wspólnie przygotowały piękną panoramę. Każde dziecko było pochłonięte swoją pracą, a efekty widać na załączonych obrazkach!

Na zajęciach dzieci stały się prawdziwymi artystami! Stworzyły plan miasta, a następnie zaprojektowały oryginalne domy marzeń. Na koniec wspólnie przygotowały piękną panoramę. Każde dziecko było pochłonięte swoją pracą, a efekty widać na załączonych obrazkach!

Na zajęciach młodzi studenci dowiedzieli się, czym jest rafa koralowa oraz jakie organizmy w niej żyją, a także odwiedzili laboratorium rafy koralowej. Wykonali również niezwykłe prace plastyczne, przedstawiające mieszkańców rafy koralowej.

Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka 20.05.2017r.

Na zajęciach dzieci przypomniały i utrwaliły sobie nazwy warzyw w języku angielskim, a także rozróżniły, które należy ugotować przed spożyciem, a które można jeść surowe. Warsztaty umilała praca przy tablicy interaktywnej, m.in. gra w warzywnego mahjong’a. Efektem zajęć były także piękne prace plastyczne, które przedstawiały talerz pełen zdrowych warzyw.

Mali studenci wykonali wiele ciekawych doświadczeń, które były związane z odkrywaniem prawd o potrzebnych do życia elementach. Między innymi to, że podczas reakcji pokruszonej tabletki musującej z wodą balon sam się napompował! Odkrywano, czego potrzebuje ogień, aby nie gasł. Odpowiedź wskazało bardzo proste zadanie, a mianowicie płonącą świeczkę dzieci przykryły szklanką. Po chwili ogień zgasł i każdy mały obserwator wiedział, że powietrze, a dokładniej tlen podtrzymuje ogień. Na koniec każdy ze słuchaczy zmierzył, ile powietrza ma w płucach, a wyniki wszystkich zaskoczyły!

13 maja, na kolejnym „zjeździe” małych odkrywców, odbył się wykład Pana mgra Karola Szarego. Wykładowca wprowadził nas w niezwykły elektryczny świat („Pstryczek elektryczek, czyli jak ujarzmić coś, czego nie widać…”). Dowiedzieliśmy się, co to jest prąd, jak się rozprzestrzenia, co przewodzi prąd, a co działa jak izolator. Wykładowca wykonał wiele "elektryzujących" eksperymentów. Prąd elektryczny nie ma już dla nas tajemnic! „Jak tym pstryczkiem zrobisz pstryk, To się widno zrobi w mig… To nie ognik. To przewodnik. Taki drut, a w drucie PRĄD!” [„Pstryk” Julian Tuwim].

Podczas zajęć studenci poznali naturalne i nienaturalne zanieczyszczenia powietrza i gleby. Odpowiadali też na pytania: dlaczego gleba brudzi? Rozważali właściwości fizyczne gleb, wielkość ziaren itp. Zastanawiali się nad aktywnością wulkaniczną. Dowiedzieliśmy się, jaka materia wydostaje się na powierzchnię ziemi podczas erupcji. Dzieci stworzyły z plasteliny projekty drzemiących żywiołów. Prowadzący zaprezentował symulację wybuchu wulkanu, wykorzystując m.in. płyn do naczyń. Mieliśmy także możliwość przyjrzenia się przez mikroskop mniej znanym, choć występującym w Polsce owadom. Odkrywcy dowiedzieli się wielu ciekawostek związanych z życiem tych istot.

My - mali odkrywcy wybraliśmy się w podróż na bezludną wyspę. Wsłuchiwaliśmy się w odgłosy dżungli, a obraz stworzony oczami wyobraźni przelaliśmy na papier. I tak za sprawą talentu i przy pomocy kartonów, kredek, taśmy, plastikowych butelek, sznurów czy kawałków materiałów powstały piękne prace plastyczne. Na koniec wspólnie zrelaksowaliśmy się na naszej wyspie, „łowiąc” rybki. Podczas zajęć uśmiech z twarzy dzieci nie znikał nawet na chwilę, była to cudowna podróż.

Podczas warsztatów ruchowych mówiliśmy o komunikacji interpersonalnej, w tym niewerbalnej i werbalnej. Dowiedzieliśmy się, że tzw. mowa ciała jest niezwykle ważna, gdyż odbywa się ona wieloma kanałami i angażuje wszystkie zmysły, daje wgląd w stany emocjonalne. Na zajęciach rozmawialiśmy także o języku pisanym, gdyż znaki znane są nam już od starożytności i za ich pomocą możemy przekazać wszystkie informacje. Mali studenci mieli okazję zagrać w „berka” w zupełnie innej odsłonie. Osoba „berek” pokazywała dowolny gest, a pozostali mieli za zadanie go odwzorować. Za pomocą wszelkich kanałów komunikacji niewerbalnej odgrywaliśmy role małych szczeniaczków, czy też groźnych buldogów. Po krótkiej przerwie sala gimnastyczna zmieniła się w miasto, które później pokonywaliśmy zgodnie ze znakami drogowymi i sygnalizacją świetlną. Na koniec zajęć zagraliśmy w kalambury!


Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka 08.04.2017r.

Podczas zajęć mali odkrywcy poznali znaczenie słów: "same" i "different". Wskazywali, czym różnią się od siebie poszczególne figury geometryczne, m.in. wielkość, kolor, kształt. Studenci wykonali również piękne prace plastyczne.

Na zajęciach studenci nauczyli się, czym jest współpraca oraz rywalizacja - zdrowa rywalizacja to rywalizacja fair play. Dowiedzieli się również, jak współpracować ze sobą, by osiągnąć zamierzony cel. Studenci stworzyli węża w berku, wykonali trudne figury w parach, w trójkach i w większych grupach, by w finałowej części zbudować ludzką piramidę. Dzieci pokonały także tor przeszkód. Nie było to łatwe, gdyż przez tor nie przechodzili pojedynczo, a w parach (przejście przez obręcze, pod przeszkodą, przeskakiwanie nad ławką). Następna część była jeszcze trudniejsza, gdyż jedna osoba miała opaskę na oczach, a druga osoba ją prowadziła. Tu studenci przekonali się, jak ciężko jest poruszać się, kiedy nic nie widzimy i musimy zaufać drugiej osobie.

Podczas zajęć, dzieci przy użyciu patyczków kreatywnych i łyżeczek plastikowych wykonały modele swojego owada. Były one bardzo kolorowe i sprawiły dzieciom dużo radości. Kolejne zadanie polegało na selekcji kwiatu tulipana – studenci przyklejali odpowiednie części na kartę pracy. Na zakończenie "Mali Odkrywcy " próbowali wypić nektar z kwiatów" przy użyciu różnych aparatów gębowych.

Po krótkiej prezentacji wyjątkowych pojazdów, studenci wykonali rysunki swoich wymarzonych środków komunikacji. Następnie dzieci opowiadały, czemu ich pojazd jest wyjątkowy, co potrafi robić, a także do czego służą poszczególne jego elementy.

Podczas zajęć każde dziecko miało okazję zbadać kwasomierzem glebę, dzięki czemu mogli stwierdzić, czy dana próbka jest żyzna, czy też nie. Mali studenci dowiedzieli się również, na jakich ziemiach w Polsce uprawiane są warzywa, owoce oraz rośliny ozdobne. W kolejnej części zajęć dzieci odwiedziły laboratorium, w którym miały możliwość zobaczyć przez mikroskop różne rośliny i owady.

Podczas wykładu było ekstremalnie zimno i wybuchowo! Dzieci były zachwycone prezentowanymi przez wykładowcę doświadczenieami z ciekłym azotem w roli głównej.

 


Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka 11.03.2017r.

"Niewidzialne, ale ważne" - dr Urszula Wrońska Studenci na warsztatach, poprzez doświadczenia i projekty, podczas których wykazali się kreatywnością, poznali trzy stany skupienia. Mali odkrywcy wykonali analizatory chmur, dzięki którym przez obserwację chmury na niebie będą mogły przewidzieć pogodę. Kolejnym ciekawym zadaniem, było stworzenie własnej chmurki za pomocą pianki oraz wody zabarwionej różnymi kolorami.

"Śledzimy pogodę - detektyw meteo na tropie zmian atmosfery" - mgr Mirosław Szwed Na zajęciach dzieci wcieliły się w rolę małych meteorologów. Odkrywcy dowiedzieli się, jak odczytywać znaki i rozumieć terminy przekazywane nam w wiadomościach pogodowych w telewizji, a także jak sprawdzać pogodę oraz skąd uzyskać informację na temat poszczególnych zjawisk, np. ilości opadów, siły wiatru. Poznali także przyrządy do pomiarów i badań, którymi posługują się meteorolodzy.

"Rucia bije rekordy. Poznajemy możliwości naszego ciała w przestrzeni sportowej i codziennej" - dr Magdalena Lelonek, dr Agnieszka Przychodni Dzieci zaciekawione biciem rekordów nie mogły doczekać się warsztatów. W część pratyczną zajęć przeniosła nas doktor Magdalena Lelonek poprzez opowieść ruchową, w której milusińscy podróżowali po całym świecie wykonując różne czynności. I tak np. w Japonii walczyli niczym Samuraje, przemierzali Tajgę, czy skakali z kangurami w Australii. Panie doktor zabrały dzieci w świat cyrkowców i sportowców! Najmniejsi mieli do pokonania specjalnie przygotowany tor przeszkód. Wszyscy poradzili sobie z nim doskonale. Ostatnią częścią była pogadanka i zagadki na temat nietypowych przedmiotów skrywanych przez Rucię. Na koniec dzieci spotkała niespodzianka, oprócz „szóstek” do indeksów dostały również naklejki oraz balony!

"Co jest? Co być może? - konstruktorzy na start" - dr hab. Katarzyna Ziołowicz Podczas warsztatów mali studenci z pomocą dorosłych projektowali i łączyli różne materiały, tworząc w ten sposób unikalne prace przestrzenne.

"Attracts or doesn't attract?" (Przyciąga czy nie przyciąga?) - mgr Izaleba Jaros Podczas zajęć mali studenci zbadali, które przedmioty przyciąga magnes (attract). Stworzyli piękne prace plastyczne. Dodatkową atrakcją była praca z tablicą interaktywną.

Czy wszystko płynie? Czy jeśli siedzimy na wykładzie, to też płyniemy? O czym mówił Heraklit z Efezu wypowiadając znamienite słowa „Panta Rhei”? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań uzyskali Sześciolatkowie 11 marca na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym podczas wykładu pt. „Wszystko płynie w nas i obok nas” poprowadzonego przez panią doktor Magdalenę Lelonek i jej pomocnicę -Rucię- ulubienicę sekcji ruchowej. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w dyskusji na temat ruchu, który nas otacza. Jeszcze bardziej milusińskim podobały się zabawy ruchowe wplatane w prelekcję. Wykład zwieńczyły wpisy celujących ocen do indeksów naszych najmłodszych studentów.

 


Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka 25.02.2017r.

Floats or sinks? – mgr Izabela Jaros

Jest to projekt realizowany w ramach Programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Uniwersytet Młodego Odkrywcy". Podczas spotkania inauguracyjnego dzieci otrzymały identyfikatory i zostały im wręczone indeksy. Wykład na temat „Medialnych wykopalisk” poprowadził prof. UJK dr hab. Sławomir Koziej. Czas spędzony w auli CEART-u umilił pokaz „Od żonglera do bystrzaka, czyli zręczność w poszukiwaniu mądrości”, na który składało się przedstawienia „Smerfów” w wykonaniu studentów pedagogiki oraz prezentacja żonglerki sportowej!

„Floats or sinks?” (Pływa czy tonie?) – to język angielski „połączony” z doświadczeniami poprowadzony przez mgr Izabelę Jaros. Studenci podczas zajęć sprawdzali, jakie przedmioty unoszą się na wodzie (floats), a które toną (sinks). Pracowali także z tablicą interaktywną. Przerwę umilały tańce i zabawy edukacyjne!

Jak wygląda smak? - zajęcia z dr Katarzyną Ziołowicz Dzieci poznawały smaki różnych owoców i warzyw… Następnie wysilały swoją wyobraźnię, wskazując na jego wizualizację. Następnie malowały farbami wylosowany smak. Wykazały się dużą kreatywnością.

"Ja, Rucia. Poznajemy nasze ciało" - zajęcia z Panią dr Agnieszką Przychodni i Panią dr Magdaleną Lelonek. Poprzez zabawę dzieci zapoznały się ze sobą, ale i również z prowadzącymi i asystentami. Pani dr Agnieszka Przychodni zapoznała dzieci z ciałem człowieka, opowiedziała o układach, jakie znajdują się w człowieku, wyjaśniła, jakie funkcje i role pełnią one dla człowieka. Poprzez pogadankę zaznajomiła dzieci z układem krwionośnym, kostnym, oddechowym. Podczas części plastycznej zajęć dzieci miały za zadanie obrysować siebie wzajemnie na brystolach i przykleić na nich rysunek serca, płuc i mózgu. Później mogły pokolorować swoje plakaty. Zajęcia zwieńczyła zabawa relaksujaca!

"Woda i powietrze, czyli logika świata wokół nas" - warsztaty poprowadzone przez dr Mirosława Szweda. Na zajęciach dzieci dowiedziały się wiele ciekawostek na temat wszechświata, oraz rozmawiały z dociekały tajemnic ziemi, kontynentów oraz o tym, z czego składa się ziemia. Prowadzący zapoznał małych studentów również z tym, jak duży wpływ na ludzi i nasze otoczenie ma hałas. Podczas drugiej części warsztatów dzieci za pomocą eksperymentu dowiedziały się o tym, jakie napoje są dla naszego organizmu najzdrowsze. Dzięki temu mali studenci mogli się dowiedzieć czego powinni pić najwięcej, a czego należy unikać, aby chronić zdrowie.

„Nasze miejsce we Wszechświecie” - zajęcia z dr Urszulą Wrońską Dzieci wykonały model Układu Słonecznego. Praca ta polegała na przyklejeniu modeli Planet na kartkę w odpowiedniej kolejności od Słońca. Następnie wspólnie z nauczycielką wykonały kometę, przy użyciu suchego lodu, co okazało się bardzo widowiskowe. Dzieci z ogromnym zainteresowaniem uczestniczyły w zajęciach. Ostatnią pracą młodych odkrywców było wykonanie modelu kuli ziemskiej z ciastoliny, zaczynając od Jądra Ziemi, przez Oceany po Kontynenty

 

Pisali o nas: